Jak zrobić logo firmy – 13 kroków do sukcesu
Logo firmy to istotny element jej wizerunku. Pozwala budować rozpoznawalność, budzi skojarzenia, informuje o zadaniach firmy i sugeruje grupę jej klientów. Jest czymś więcej niż pieczęć. To swego rodzaju podpis firmy. Starannie zaprojektowane i dopasowane logo, które jest też solidnie wypromowane pomoże w przyszłości ugruntować wizerunek całej firmy. Niektóre marki tak stabilnie wypozycjonowały swoje logo, że skojarzenie z odpowiednim wizerunkiem nasuwa się niemalże automatycznie. Jak zatem stworzyć tak dobre logo firmy, które przyczyni się do jej sukcesu?
Po co Ci logo?
Przede wszystkim, zanim uzyskasz odpowiedź na pytanie, jak zrobić logo firmy, zastanów się, do czego będzie Ci ono potrzebne. Czy możesz nim oznakować swoje produkty? Czy świadczone usługi mogą w jakiś sposób być nim sygnowane? Czy masz gdzie je zamieścić (poza wizytówką)? Czy masz środki i narzędzia, które pomogą Ci to logo wypromować i upowszechnić?
Jeżeli na część z tych pytań odpowiedziałeś „nie”, to znaczy, że kwestia logo wymaga u Ciebie jeszcze solidnego przemyślenia, ale… nie rezygnacji. Obecnie budowanie firmy i własnej marki bez tak charakterystycznego znaku rozpoznawczego to poważny błąd marketingowy, który można znacznie spowolnić rozwój Twojego przedsiębiorstwa i dać przewagę Twojej konkurencji. Właśnie dlatego nie rezygnuj, tylko przemyśl lepiej tę kwestię.
Spis treści:

Jakie zadania marketing przypisuje logo?
Przede wszystkim, zadaniem logo jest odróżnienie jednej firmy od drugiej, szczególnie w ramach tej samej branży. Bez problemu rozróżnisz znaczek Mercedesa od BMW, choć obydwa wpisane są w okrąg i obydwie firmy produkują samochody. To właśnie biało-niebieskie śmigło stanowi podpis bawarskiego producenta, a „gwiazda” zamieszczana jest u jego konkurenta.
Logo to również wizytówka, znak rozpoznawczy firmy. Pełni funkcję podobną do tej, jaką pełnią znaki drogowe – za pomocą obrazków przekazuje informacje.
Wyobraź sobie, że przy drodze stoją tablice z napisami „droga z pierwszeństwem”, „droga podporządkowana”, „jedziesz drogą z pierwszeństwem, do której za chwilę dołączy droga podporządkowana”, „niebezpieczny zakręt w prawo” itd. Przecież to byłoby jakieś straszne zamieszanie. A ile byłoby przez to wypadków. Kierowcy musieliby nieustannie wczytywać się w informacje zamieszczone na poboczu. A gdzie jeszcze śledzenie trasy, obserwacja innych kierowców i uważanie na pieszych. Liczba wypadków byłaby znacznie większa niż obecnie. Właśnie dlatego powstały znaki drogowe. Krótki i prosty przekaz, który w głowie kierowcy automatycznie wyzwala określone skojarzenia. Trójkąt „do góry nogami” to droga podporządkowana. Rąb z białą obwódką to droga z pierwszeństwem. Krótko, a jakże treściwie. Nawet znaki informujące o zmianie pierwszeństwa dróg są przez kierowców odczytywane szybko, ponieważ zapisane są za pomocą symboli.
Podobny przekaz niesie ze sobą logo. To znak (może nie drogowy), który jednym obrazkiem przekazuje wiele treści:
- wspomniane biało – niebieskie śmigło to solidna i niezawodna marka dobrych, niemieckich samochodów;
- żółte M zapisane w charakterystyczny sposób, to szybkie jedzenie typu fastfood, które serwowane jest praktycznie od ręki i w każdym lokalu smakuje tak samo;
- nadgryzione srebrne jabłko – to ekskluzywne komputery i laptopy z dedykowanymi akcesoriami.
Padła jakaś nazwa? Ale wiesz, jakie firmy zostały wymienione? Na tym właśnie polega magia logo. Niesie ze sobą informację o jakości i nazwę firmy.
Druga ważna sprawa w zakresie funkcji dobrego logo, to skojarzenia. Zadaniem tego „znaczka” ma być budzenie odpowiednich skojarzeń. Jego zadaniem jest wywołanie w odbiorcach pewnych reakcji i emocji. Nie chodzi jednak o „jakiekolwiek” reakcje. Ma to być zachęta do tego, by zainteresować się marką, która za pomocą takiego właśnie znaku sygnuje swoje działania.
Zdarza się, że logo jest dziełem przypadku, a lata funkcjonowania dla firmy, która świadczy wysoką jakość spowodowały, że wtórnie to logo stało się symbolem wysokiej jakości. To jednak dłuższa droga. Zawsze możesz skorzystać z krótszej, w której to logo automatycznie przenosi pozytywne skojarzenia na Twoją firmę.
Czym zatem jest logo?
Już wiesz, po co potrzebne Ci jest logo, ale co to w ogóle jest? Co powinieneś zamówić u grafika? Tu często pojawiają się właśnie nieporozumienia i kłopoty. Na logo składają się dwa elementy. Jest to sygnet oraz logotyp.
Sygnet to wspomniany znak (samo nadgryzione jabłko, samo żółte M, czy sama „gwiazda” od Mercedesa). Sygnet może występować samodzielnie, może być samodzielnie wykorzystywany i stosowany. Wszystko zależy od zapisów, które zostaną zamieszczone w Księdze Znaku, czyli dokumencie, który reguluje kwestie modyfikowania, powielania i używania całego logo.
Logotyp to napis, zwykle nazwa firmy. To nie tylko sama nazwa (Mercedes czy McDonald), ale również dobrany font i kolor liter. W przypadku logotypu wszystko ma znaczenie: treść, kolor, kształt. Jeżeli zamiast kropki nad „i” znajduje się kwiatek, pszczółka czy opona – to tylko taki zapis będzie poprawny i zgodny z logotypem. Każdy inny, w którym zostaną zastosowane inne kolory czy kształty, tym logotypem już nie jest. Poznaj różnice pomiędzy logo, a logotypem.
Całość, czyli sygnet + logotyp daje logo. Decydując się na jego zaprojektowanie, warto pamiętać, że dopracowania wymagają obydwa elementy, nie tylko jeden z nich. Jeżeli natomiast zlecasz to zadanie grafikowi, zwróć uwagę, by dobrze się z nim zrozumieć i by on również przygotował dla Ciebie całość kompozycji.
Dowiedz się więcej na temat budowy logo.
Jak zrobić logo dla firmy – 13 kroków
Po ustaleniu powyższych elementów, czas przejść do zasadniczego tematu artykułu, czyli jak zrobić logo dla firmy. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że wymaga ono działania etapowego. Nie da się tego zrobić w pięć minut (poza bardzo pojedynczymi wyjątkami, gdzie doszło do nagłego olśnienia). Zwykle praca ta wymaga działania stopniowego z uwzględnieniem przerw. To jakie są te kroki? Zaczynamy.
Krok 1. Charakterystyka firmy
Dokładne scharakteryzowanie firmy to podstawa, by zaprojektować dopasowane i skuteczne logo. Odpowiedz sobie na pytania, jakie usługi świadczy firma lub jakie towary oferuje. Zastanów się, kto jest jej klientem. Czy są to osoby dorosłe i poważne, czy może to młodzi i szaleni ludzie? Jakie wartości stanowią priorytet dla danej grupy odbiorców? Co się dla nich liczy i jakie wartości marki mają szansę spowodować, że ta właśnie marka zostanie wybrana w danej branży? Im więcej cech danej marki opiszesz i znajdziesz, tym łatwiej będzie Ci przejść przez krok drugi. Jak wszędzie, tak i tu, podstawy są zdecydowanie najważniejsze.
Krok 2. Pierwsze skojarzenia
Gdy masz już starannie i dokładnie opisaną charakterystykę firmy, zastanów się, co się z nią najbardziej kojarzy. Uwaga! Skojarzenia wcale nie muszą być bezpośrednie z branżą. Muszą być najsilniej powiązane z mocną stroną firmy. Jej filarem jest sam twórca i jego nazwisko? Na tym oprzesz swoje logo. A może mocną stroną firmy jest jeden z oferowanych produktów? Boisz się, że to będzie swego rodzaju zamknięcie? Wybierz więc symbol, w który ten produkt się wpisuje, ale nie jest jego jedynym elementem.
Krok 3. Mocne uderzenie
Masz charakterystykę, masz skojarzenia, czas na mocne uderzenie. O co chodzi? Chodzi o najsilniejszy element, który pozwoli najłatwiej zidentyfikować markę z logo lub pozwoli najłatwiej to zestawienie ugruntować. Jak się mają nadgryzione jabłka do ekskluzywnych komputerów? Na pierwszy rzut nijak! A jednak wiesz, o jakiej marce teraz mówię. O takie powiązanie marki i logo chodzi. Jeżeli planowane przez Ciebie logo nie jest bezpośrednio związane z marką, pomyśl już teraz nad tym mocnym uderzeniem. Jak powiążesz obraz z wartościami lub cechami marki? Jak go powiążesz z jej mocnymi stronami? Mocne uderzenie musisz zaprojektować już dziś. Pamiętaj też, że jest ono źródłem budowania świadomości marki. Jest to więc ważny etap procesu projektowania.
Krok 4. Kartka i ołówek
Kartka i ołówek to podstawowe narzędzia grafika. Tak, to nie jest pomyłka. Program komputerowy, nawet najlepszy i najlepiej poznany, spowalnia pracę grafika, szczególnie jej etap koncepcyjny i projektowy. Rysuj swobodnie i nie niszcz nieudanego projektu. Po prostu rysuj następny i jeszcze następny i kolejny. Każdy następny projekt będzie lepszy od poprzedniego. Jednocześnie widzisz to, co szwankowało w poprzednim i możesz to poprawić. Kartka i ołówek daje Ci nieograniczone możliwości projektowania i działania. Nie odbieraj ich sobie przez program graficzny. Działaj swobodnie, kreatywnie i z pasją.
Krok 5. Dopracuj wybrane projekty
Gdy takiego „roboczego materiału” uzbiera Ci się już dużo, zajmij się jego dopracowaniem. Wybierz kilka głównych linii (szczególnie, gdy pomysły są bardzo różnorodne) i dopracuj konkretne projekty. Jeszcze nie muszą być dopięte na ostatni guzik. To jeszcze nie jest ten moment, by zwracać uwagę na szczegóły. Na razie dopracuj ogólną koncepcję. Czy zwierze ma być całe czy jedynie jego głowa? Czy przedmiot w logo ma być realistyczny czy symboliczny? Czy wykorzystując litery weźmiesz całe inicjały, kilka liter, czy tylko jedną? Przemyśl to wszystko i opracuj kilka sygnetów, logotypów i całych logo, łącznie z rozmieszczeniem sygnetu i logotypu, co też ma znaczenie.
Krok 6. Prześpij się
Sen to najlepsze „paliwo dla kreatywności”. Zakończ swoją pracę na poprzednim etapie. Odłóż swoje projekty, schowaj je i spraw, by nie rzucały Ci się w oczy. Idź na świeże powietrze, przespaceruj się, przebiegnij, idź na siłownię, na trening, na rower, a potem dobrze się wyśpij. W międzyczasie nie myśl o projekcie i staraj się na nim nie skupiać. Takie podejście powoduje, że projekt „przepracowuje” się w Twojej głowie niejako „w tle”. Uruchamia się Twoja podświadomość, która przetwarza Twoje przemyślenia i wyłania najlepsze rozwiązania. Wynik tego przetwarzania doświadczany jest jako „olśnienie”. Prawda jednak jest taka, że jest to efekt procesów myślowych zachodzących bez Twojego aktywnego udziału.
Krok 7. Wybierz 3 najlepsze
Po wypoczynku z kroku 6. czas na dalsze działania. Wróć do przygotowanych przez siebie projektów. Wybierz spośród nich jedynie 3. Resztę bezkompromisowo odrzuć i nie zajmuj się nimi. Twój materiał do dalszej pracy to jedynie te trzy wybrane projekty. Teraz skup się tylko na nich.
Krok 8. Dopracuj je
Prawdopodobnie każdy z wybranych przez Ciebie projektów będzie potrzebował dopracowania. A to zabraknie gdzieś jakiegoś szczegółu, a to kreska nie będzie Ci się podobać. To nadal nie jest czas na dopinanie na ostatni guzik, ale projekty powinny już mieć swój charakterystyczny kształt, który nie pozwala na dopowiedzenia i domysły.
Krok 9. Cechy dobrego logo
Trzy dopracowane przez Ciebie logo muszą teraz zostać poddane testowi. Chodzi o to, by sprawdzić, czy mają cechy dobrego logo. Zastanów się zatem, czy wybrane propozycje są:
- czytelne;
- zaskakujące;
- informujące;
- budzą skojarzenia (i jakie?)
- łatwe do zapamiętania.
Jak rozumieć te cechy? Czytelne logo to takie, które łatwo można zidentyfikować i rozpoznać. Jabłka nie pomylisz z gruszką, a M z konkurencyjną B. Śmigło to śmigło, a gwiazda to gwiazda. Czytelne logo to takie, które nie jest abstrakcją i nie budzi wielu różnorodnych skojarzeń.
Zaskakujące logo to takie, które potrafi wywołać efekt „wow”. Oczywiście, dojście do takiej umiejętności nie jest proste i wymaga wiele praktyki, ale jest możliwe. Zaskoczenie można uzyskać poprzez zastąpienie kości w symbolu pirackim łyżką i widelcem, czy też dorysowanie pizzy oczu i nosa. Zaskoczenie ułatwia zapamiętanie logo.
To, że logo jest informujące oznacza, że jasno przekazuje informacje na temat marki. Informuje o branży, a jeżeli w ramach tej branży dostępne są specjalizacje, powinno informować również o tych specjalizacjach. W ten sposób łatwiej jest umiejscowić markę we właściwym miejscu rynku, wyłącznie za pomocą jej oznaczenia.
Logo musi budzić skojarzenia. Najlepiej jeżeli są to skojarzenia wyłącznie pozytywne i dotyczą dobrej jakości. Wśród skojarzeń może być:
- wysoka jakość;
- ekskluzywny produkt/usługa;
- przystępność;
- łatwość użytkowania;
- profesjonalizm;
- niska cena.
To, jakie skojarzenia zwiążą się z danym logo zależy wyłącznie od projektanta. Złoty kolor to luksus, ekskluzywność. Kolor zielony to zaufanie. Kolor pomarańczowy najlepiej sprawdza się dla marek młodzieżowych, bo mówi o energii i kojarzy się z dynamicznością. Psychologia kolorów jest tu doskonałą podpowiedzią i pomocą.
Łatwe do zapamiętania – Logo nie może być zbyt skomplikowane. Skomplikowane jest trudne do zapamiętania. Prosty lub jednoznaczny kształt to rozwiązanie, które łatwo się zapamiętuje – diament, pióro wieczne, lew, litery. To proste i łatwe do zapamiętania logo, które wbija się do świadomości i w przyszłości łatwo jest powiązać je z marką.
Krok 10. Który pasuje?
Jeżeli wybrane przez Ciebie logo, wszystkie lub jedno z nich, realizuje te cechy, możesz zacząć prace kończące.
Przeanalizuj, czy przygotowane przez Ciebie projekty można opisać za pomocą wymienionych wcześniej cech. Który projekt spełnia najwięcej kryteriów? A który z tych projektów spełnia najmniej? Może wystarczy tylko dopracować jeden i cel zostanie osiągnięty. Przeanalizuj wszystkie cechy i wszystkie projekty i zdecyduj, który projekt rokuje najlepiej.
Krok 11. Program graficzny
Dopiero teraz jest czas na uruchomienie programów graficznych. Wprowadź wybrane logo do programu graficznego i tam je wstępnie opracuj. Wybierz program, który najlepiej znasz, i z którym najlepiej się czujesz. Sprawdź listę najlepszych programów do tworzenia logo.
To najlepszy sposób na to, by dopracować projekt profesjonalnie i dokładnie. Pamiętaj również, że wybrany przez Ciebie program pozwala również na bardzo precyzyjne dobranie kolorów. Każdy z nich jest tam opisany (cyfrowo lub za pomocą kodu cyfrowo – literkowego). W ten sposób możesz jednoznacznie określić odcień wybranego koloru i wprowadzić go do księgi znaku.
Jeżeli nie jesteś profesjonalistą, zapoznaj się najpierw z zasadami funkcjonowania danego programu, pobaw się nim i jego funkcjami. Zapoznaj się z jego działaniem i wtedy dopracuj swoje logo. A jak wybrać program graficzny? Poczytaj w sieci opinie i recenzje. Ten, który polecany jest dla początkujących, prawdopodobnie będzie dla Ciebie najlepszy.
Krok 12. Dopracuj szczegóły
Teraz nadszedł czas na dopracowanie wszystkich szczegółów projektu. Przeanalizuj odcień, krzywizny, drobne elementy. Pamiętaj, że logo musi mieć też cechę łatwej odtwarzalności. Ta cecha ma znaczenie wyłącznie dla przedsiębiorcy, marketingowo nie odgrywa aż tak dużej roli. Inny grafik, po otrzymaniu księgi znaku musi mieć możliwość odtworzenia logo samodzielnie dokładnie w ten sam sposób. Jeżeli zostaną wprowadzone cienie lub refleksy – mogą one znacznie utrudnić ewentualne odtworzenie, bo ich umieszczenie będzie bardzo wymagające. Zastanów się więc, czy cienie są konieczne i potrzebne, czy nie da się bez nich sfinalizować logo. Doprecyzuj również szczegóły samego sygnetu i logotypu. Opisz font, jego proporcje i barwy. Opisz sygnet. Zastanów się nad wykończeniami. Czy sygnet bogaty jest w szczegóły czy nie. To wszystko ma ogromne znaczenie dla przyszłego „życia projektu”.
Krok 13. Finalizacja
Po dopracowaniu wszystkich szczegółów nadchodzi czas na finalizację projektu. Zakończ edycję w programie graficznym, opracuj dostępne modyfikacje logo. Pamiętaj, że nie zawsze da się je prezentować w kolorze – trzeba więc zaprojektować jego inne wersje. Nie zawsze też da się zaprezentować logo w 3D czy też w jego oryginalnej formie (np. na dokumentach). Trzeba opracować więc papier firmowy, kolory zastępcze i tego rodzaju odmiany. Dopiero tak przygotowane materiały stanowią zamknięty i dokończony projekt logo.
Trochę jest przy tym pracy. To fakt. Jednak tak starannie przygotowany materiał to sposób na to by rzeczywiście osiągnąć sukces, stworzyć zapamiętywalne logo, które pomoże wybić się ponad konkurencję.
Przeczytaj również: Na czym polega projektowanie logo?