Na czym polega projektowanie logo?
Logo firmy jest bardzo ważnym elementem budowania marki.
Kiedy idąc ulicą, widzisz sklep, restaurację… kupując sprzęt RTV czy AGD – na co zwracasz uwagę? Na logo – konkretne logo świadczy o marce – słyszałeś opinie na jej temat, wiesz jak długo jest na rynku, jakie sprzęty czy usługi oferuje.
Projekt logo – im bardziej przemyślany, lepiej dopracowany i rzucający się w oko – tym większa pewność, że zostaniemy zapamiętani przez klienta/ odbiorcę – a co za tym idzie – osiągniemy sukces! Zwłaszcza kiedy na rynku konkurencja jest naprawdę spora.
Potrzebujesz nowego logo? Skorzystaj z projektowania społecznościowego na portalu zlapgrafika.pl.
Dla przykładu:
Apple – nadgryzione jabłuszko – co myślisz widząc ten znak? Ekskluzywną, niezawodną markę z wyższej półki.
Adidas – od lat prosty znaczek, kiedy tylko go widzisz od razu masz w głowie wysoką jakość, prawda?
Kto powinien zaprojektować logo firmy?
Zaprojektować logo może właściwie każdy, w sieci bowiem istnieje wiele programów do obróbki graficznej, które każdy laik da radę „obsłużyć”. Czy jednak laik może stworzyć porządne, chwytliwe, wpadające w oko logo firmy, która dzięki niemu odniesie sukces?
Niestety nie.
Od czego zacząć i co należy wiedzieć o tworzeniu logo?
Projektowanie logo musi być przemyślanym i przeanalizowanym niemal na wszystkie strony procesem.
Zacznijmy więc od cech, które musi mieć każde porządne logo!
Przede wszystkim to ROZPOZNAWALNOŚĆ – jeśli projekt logo jest prosty, to finalnie będzie on łatwo rozpoznawalny, szybko będzie zapadał w pamięć.
Dobre logo pokazuje przyszłemu potencjalnemu klientowi naszą wyjątkowość – jednak pamiętajmy, by nie przesadzić.
Następną istotną kwestią jest KREATYWNOŚĆ – prosty ale chwytliwy projekt to już połowa sukcesu!
Nie można również zapomnieć o PONADCZASOWOŚCI – o co chodzi? Dobrze się zastanów, czy Twoje logo nadal będzie się sprawdzało za kilkanaście, kilkadziesiąt lat?
Najważniejsze – to dobrze przeanalizować projekt.
Dlatego najlepiej jest zlecić stworzenie firmowego logotypu specjalistom!
Kiedy jednak wyczerpaliśmy już temat tworzenia logo, zajmijmy się tematem – budowania marki.
Pamiętajmy, ze marka to nie tylko samo logo.
Marka to pewnego rodzaju… wyobrażenie klienta o danej firmie – to właśnie ono wyróżnia od siebie wszelakiego rodzaju marki dostępne na rynku usług czy produktów. Jak więc budować matkę by ludzie się do niej przywiązywali i nie chcieli próbować usług bądź produktów innych firm?
Podstawy brandingu.
Nim zaczniesz jakikolwiek działania brandingowe musisz sobie odpowiedzieć na podstawowe, najważniejsze pytanie – budujesz markę dla danego produktu czy firmy?
Słówko wyjaśnienia:
Kiedy budujesz markę dla firmy, ważne jest to by cała oferta kierowana była kierowana do konkretnego typu odbiorców/klientów.
Przykład: Lego – wszystkie wyprodukowane przez firmę produkty kierowane są dla dzieci (choć doskonale wiemy, że nie tylko one czerpią radość ze składania klocków :)). Kiedy jednak ktoś słyszy: Lego – od razu wie o co chodzi.
Z drugiej zaś strony, budowanie oddzielnych marek dla produktu jest najlepszym rozwiązaniem kiedy produkty są kierowane do różnych odbiorców/klientów.
Budowanie marki:
Proces ten jest bardzo długotrwały. To właśnie dzięki niemu w głowach naszych potencjalnych klientów czy nabywców naszych usług ukształtuje się obraz naszej marki (między innymi zaprojektowanie logo jest tak ważne – to obraz naszej firmy, naszych usług – to do niego przywiąże się przyszły klient).
Potencjalny klient nie tylko styka się z naszym logo. Na markę wpływa mnóstwo innych rzeczy o które musimy zadbać, jeśli chcemy stać się znaną i popularną, a co najważniejsze rozpoznawalną marką.
Są to między innymi: Nazwa przedsiębiorstwa bądź naszego produktu, slogan, firmowa maskotka, kolorystyka opakowań produktów które oferujemy, styl przekazów poprzez marketing, język komunikacji z klientem, jakość produktów, ich cena a także ogólny styl marki i co bardzo ważne w dzisiejszych czasach – strona internetowa. Ponad to należy również zwrócić uwagę na ewentualnych przedstawicieli naszej firmy i usług – ich kulturę i podejście do klienta, strój firmowy, styl ubioru pracowników a także wystrój wnętrz, zapach a nawet muzyka, która wydobywa się z głośników w naszej firmie, sklepie a nawet reklamie.
To wszystko to właśnie budowanie marki – tutaj samo logo i „fajna” reklama usług czy produktu – nie wystarczy.
Oczywiście każda marka jest inna tak więc nie można znaleźć recepty na wszystko – bo każda marka musi zostać zbudowana w bardzo indywidualny sposób.
Po przeczytaniu artykułu, w Twojej głowie na pewno już zaczęły pojawiać się pomysły. Odpowiednio je dopracuj, współpracuj ściśle z grafikami, marketingowcami i innymi pracownikami; przedstaw swoje pomysły rodzinie i znajomym; koniecznie zwróć uwagę (jeśli masz taką możliwość) jak do tej pory klient odbierał Twoje usługi czy produkt, który oferowałeś.