Logo a logotyp – jaka jest różnica?
Wiele osób nie dostrzega różnicy między logo i logotypem. Jedno i drugie jest graficznym znakiem rozpoznawczym firmy. W dodatku niektóre znane marki posiadają logo składające się tylko z logotypu. Logo i logotyp to pokrewne pojęcia, lecz wzorcowo nie stosujemy ich wymiennie. Aby je odróżnić, warto poznać definicje obydwu pojęć i przykłady ich zastosowania.
Logo – definicja i przykłady
Co to jest logo? To unikalna i charakterystyczna forma graficzna, która służy do identyfikacji marki, organizacji lub przedsiębiorstwa. Pomaga odróżnić firmę od konkurencji, zwiększa jej rozpoznawalność i może wskazywać na jej priorytety. Czasami logo nawiązuje do działalności przedsiębiorstwa lub symbolizuje jego idee. Może także reprezentować produkt. Wyróżniamy trzy części składowe logo:
- sygnet – symbol graficzny
- logotyp – nazwa firmy w graficznym zapisie
- tagline – inaczej slogan.
Pierwszym skojarzeniem z firmą powinien być sygnet logo. Jeśli jest znany, często występuje bez logotypu, a klienci mimo to rozpoznają markę. Z kolei tagline jest elementem dodatkowym, który samodzielnie nie pełni funkcji identyfikacyjnej. Przybliża natomiast ideały, działalność i target danej firmy lub organizacji.
Logo może składać się z dowolnej kombinacji wymienionych elementów. Przykładowe logo w postaci sygnetu z logotypem należy do marki Pepsi. Logo zawierające logotyp i slogan to na przykład logo firmy Subway z podpisem „eat fresh”. Czasami logo może nie zawierać oddzielnego sygnetu, lecz logotyp jest zapisany oryginalną i charakterystyczną czcionką. W takiej sytuacji mówimy o logotypie tożsamym z sygnetem. Sygnetem i tagline posługuje się m.in. McDonald’s.
Logotyp – definicja i przykłady
Wiemy już, co to jest logotyp w kontekście logo. Samodzielna definicja mówi o tym, że logotyp jest formą graficzną będącą interpretacją brzmienia nazwy. Służy do identyfikacji marki, firmy, organizacji lub produktu. Logotyp można zarejestrować jako znak towarowy. Przykładem logotypu jest część tekstowa logo Microsoftu lub nazwa Google wyświetlana na stronie wyszukiwarki.
Logo i logotyp – jak powinny wyglądać?
Oprócz różnic technicznych, logo a logotyp mają nieco odmienny charakter. Przede wszystkim logo jest zestawem elementów, które w pełni reprezentują firmę. Jego przekaz powinien być oczywisty, a forma powinna przykuwać uwagę. W pewnych okolicznościach można przeorganizować logo lub zmodyfikować jego elementy, aby dostosować je do nowych potrzeb, np. odrębnej linii produktu. To właśnie z logo klienci będą kojarzyli firmę, dlatego powinno być staranne i minimalistyczne.
W przypadku logotypu należy pamiętać, że stanowi on tylko jedną z części logo. Powinien dobrze wyglądać zarówno w sąsiedztwie sygnetu, jak i samodzielnie. Dzięki temu będzie mógł zastępować całe logo lub zostać wkomponowany w jego inną wersję. Rozpoznawalne logotypy mają ciekawą typografię – zastosowanie unikalnej czcionki pomaga wizualnie identyfikować firmę. Ważna jest też kolorystyka, która niesie określony przekaz emocjonalny.