Z czego składa się znak firmowy? Budowa logo
Analizując logo znanych marek, łatwo zauważyć różnice między nimi. Niektóre opierają się na charakterystycznym graficznym symbolu. Inne przyciągają uwagę ozdobnym tekstem. Dla lepszego zrozumienia, na jakich zasadach powstają znaki firmowe, warto znać ich budowę. Kilka terminów wystarczy, aby budowa logo stała się przejrzysta, a nieporozumienia między klientem a grafikiem były zlikwidowane.
Co to jest logo?
Aby stworzyć dobre logo, trzeba znać jego definicję. Jest to charakterystyczna forma graficzna, stanowiąca pierwszy krok w wizualnej identyfikacji firmy, marki lub organizacji. Można powiedzieć, że logo to rozpoznawczy znak firmowy. Pozwala wytworzyć u konsumentów trwałe skojarzenie, dzięki któremu zapamiętają firmę i będą częściej korzystać z jej produktów czy usług.
Budowa logo
Konstrukcja logo nie jest skomplikowana. Istnieje w niej pewna dowolność, dzięki czemu logo jest unikalne i spełnia potrzeby firmy. Oto trzy części logo:
- sygnet, czyli symbol lub znak w formie grafiki
- logotyp, czyli część tekstowa – reprezentacja nazwy firmy lub marki
- tagline, inaczej slogan lub motto.
Nie każdy z tych elementów występuje w każdym logo. Można stworzyć każdą kombinację z ich wykorzystaniem. Wzorcowe logo posiada sygnet, logotyp i slogan. Inną opcją jest wybór jednego lub dwóch elementów, np. samego sygnetu lub logotypu i tagline. Na przykład budowa logo Apple kończy się na sygnecie – jest wystarczająco rozpoznawalny, by logotyp nie był konieczny. Obok sygnetu pojawia się czasem tagline „Think different”.
Układ elementów w projekcie logo
Jeśli chodzi o ułożenie sygnetu, logotypu i sloganu względem siebie, nie istnieją sztywne zasady. Najczęściej sygnet pojawia się w lewej strony obok nazwy firmy lub ponad nią. Tagline znajduje się zwykle pod sygnetem i logotypem lub po prawej stronie od nich. Decyzja zależy od indywidualnego pomysłu na kompozycję. Jeśli zamawiamy projekt u grafika, warto przesłać mu poglądowy opis logo, które spełniłoby nasze oczekiwania.
Jakie cechy powinno mieć logo?
Budowa logo to nie wszystko, na co powinniśmy zwrócić uwagę. Zbyt skomplikowany sygnet i logotyp mogą być nieczytelne w pomniejszonej wersji znaku firmowego. Czasami logo może też wyglądać przestarzale lub nieadekwatnie do działalności firmy. Dobrze, jeśli projekt:
- jest minimalistyczny, a zarazem oryginalny
- budzi właściwe emocje i ma jasny przekaz
- jest łatwy do zapamiętania i odtworzenia
- opiera się na właściwej kolorystyce (np. chłodne lub stonowane kolory dominują w branży technologicznej).
Czy logo i logotyp to synonimy?
Z definicji wiadomo, że logotyp nie jest tym samym, co logo. Te dwa pojęcia często są mylone i używane wymiennie w języku potocznym. W komunikacji między grafikiem a klientem lepiej używać precyzyjnych określeń. Dzięki temu projektant będzie miał pewność, czy klient oczekuje pełnego logo, czy samego logotypu.
Warto jednak wspomnieć, że logotyp może stanowić całość logo. Tak minimalistyczny projekt czasami się sprawdza – przykładem jest logo Nokii. W takiej sytuacji opieramy się na rozpoznawalnej typografii, a dodatkowo identyfikację wspomoże slogan.
Więcej o różnicach pomiędzy logo, a logotypem znajdziesz w artykule: Logo, a logotyp – jaka jest różnica?